AGRETAIN - Transforming Market Gardening Education with Cross-Sectoral Expertise and Community Engagement:
Η γεωργία στην ΕΕ είναι απαραίτητη ως μέσο για την επιβίωση και την τοπική ανάπτυξη, ενώ αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως οι περιορισμένοι πόροι και οι αυξανόμενες περιβαλλοντικές προκλήσεις που θέτουν η κλιματική αλλαγή και οι σχετικές επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η Εμπορική Λαχανοκηπευτική (Market Gardening) αποτελεί μια βιοεντατική μέθοδο που εστιάζει στο περιβάλλον, την ευημερία και το εισόδημα των γεωργών, ενώ παράλληλα προωθεί την αγροτική ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα μέσω της αποτελεσματικής χρήσης μικρών εκτάσεων γης. Η πρακτική της εμπορικής λαχανοκηπευτικής θα μπορούσε να αποτελέσει λύση για την διαχείριση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η γεωργία μέσω της επανεξέτασης αξιόπιστων παραδοσιακών μεθόδων γεωργικής παραγωγής που έχουν βελτιωθεί με την πρόοδο δεκαετιών συνδυαζόμενες με σύγχρονες τεχνικές. Το μοντέλο της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής συνδυάζει ιδανικά τις ευρωπαϊκές πολιτικές αγροτικής ανάπτυξης με αποτελεσματικές απαντήσεις στις σημερινές ενεργειακές και διατροφικές προκλήσεις. Ενισχύει την επιστημονική αυτάρκεια, ενώ παράλληλα μειώνει τις ενεργειακές απαιτήσεις και αυξάνει την απασχόληση.
Για την επιτυχή εφαρμογή της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής απαιτείται
- περαιτέρω στήριξη του εργατικού δυναμικού,
- περισσότερη γνώση σχετικά με τον αντίκτυπο αυτού του επιχειρηματικού μοντέλου,
- περισσότερη ευαισθητοποίηση και συμμετοχή ενός ευρύτερου φάσματος φορέων.
Η κατάρτιση στον τομέα της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής εξακολουθεί να απουσιάζει στην πλειονότητα των χωρών της ΕΕ, δεδομένου ότι το μοντέλο αυτό απαιτεί ένα συνδυασμό δεξιοτήτων και ικανοτήτων που τα ΑΕΙ/ τα κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης/ τα σχολεία δεν έχουν ακόμη συμπεριλάβει στα προγράμματα σπουδών και τις εκπαιδεύσεις τους, απαιτώντας διεπιστημονική, διαχειριστική και διατομεακή τεχνογνωσία. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση και η επαγγελματική κατάρτιση θα μπορούσαν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο σε αυτή τη μετάβαση, ενσωματώνοντας ειδικά προγράμματα σπουδών και κατάρτισης που συνδέονται με συγκεκριμένες πιστωτικές μονάδες μέσω συστήματος μικροπιστώσεων (microcredentials).
Για να βοηθήσουμε στην κατάρτιση και εκπαίδευση της νέας γενιάς και των γεωργών ώστε να κατέχουν τις απαραίτητες τεχνικές και ήπιες δεξιότητες (συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών, οικονομικών και ρυθμιστικών γνώσεων) που απαιτούνται από τις τρέχουσες και μελλοντικές τάσεις της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής στην Ευρώπη, πρέπει επίσης να επανεξετάσουμε και να βελτιώσουμε το σημερινό μοντέλο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ). Αυτή είναι η μακροπρόθεσμη φιλοδοξία του σχεδίου AGRETAIN. Για το σκοπό αυτό το AGRETAIN αναπτύσσει μια εκπαιδευτική προσέγγιση που φέρνει σε επαφή τους κόσμους
α) της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΑΕΙ) και της έρευνας,
β) της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) και
γ) των γεωργικών επιχειρήσεων
παρέχοντας ένα νέο προσαρμοσμένο πρόγραμμα σπουδών εκπαίδευσης/κατάρτισης, εκπαιδευτικό υλικό, καινοτόμες μεθοδολογίες κατάρτισης, προκειμένου να γεφυρωθούν τα κενά δεξιοτήτων που σχετίζονται με τους επαγγελματίες της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής.
Το έργο AGRETAIN αποσκοπεί στην ανάπτυξη και υλοποίηση μιας καινοτόμου προσέγγισης για τη διδασκαλία της κηπουρικής της αγοράς, με την ανάπτυξη συγκεκριμένων μαθησιακών πόρων που αφορούν
- φοιτητές,
- νέους αγρότες και
- επαγγελματίες της γεωργίας.
Το AGRETAIN θα διεξάγει ανάλυση των εκπαιδευτικών αναγκών και θα αναπτύξει ένα πρόγραμμα σπουδών στον τομέα για φοιτητές, συμβούλους, νεο-αγρότες και επαγγελματίες της γεωργίας, διερευνώντας τους βασικούς τομείς που είναι κρίσιμοι για την εφαρμογή αυτού του καινοτόμου επιχειρηματικού μοντέλου λαχανοκηπευτικής. Με βάση αυτές τις γνώσεις, το AGRETAIN θα σχεδιάσει και θα δοκιμάσει μαθησιακές μονάδες που θα ενσωματώνουν ένα μείγμα μεθοδολογιών κατάρτισης. Μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης θα προσφέρει προσβασιμότητα στους εκπαιδευτικούς πόρους που θα δημιουργηθούν.
Το σχέδιο AGRETAIN, είναι μια πρωτοβουλία που συντονίζεται από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Shannon στην Ιρλανδία, αντιπροσωπεύει μια συλλογική προσπάθεια σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες: Ιρλανδία, Ελλάδα, Γερμανία, Αυστρία και Γαλλία, με στόχο την ανάπτυξη και υλοποίηση μιας καινοτόμου προσέγγισης για τη διδασκαλία της Εμπορικής Λαχανοκηπευτικής
Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+, συγκεκριμένα στο πλαίσιο του προγράμματος "Συμπράξεις για την καινοτομία - Συμμαχίες (ERASMUS-EDU-2024-PI-ALL-INNO)", και φέρει τον αριθμό έργου 101140260.
Η Ολυμπιακή Εκπαίδευση είναι ένας από τους τρεις εταίρους από την Ελλάδα μαζί με το τμήμα Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου κλαι την Readlab.
Μάθετε περισσότερα επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα του έργου και τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης στο LinkedIn και στο Facebook
Οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι αποκλειστικά του/των συγγραφέα/ων και δεν αντανακλούν κατ' ανάγκη τις απόψεις και τις γνώμες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Εκτελεστικού Οργανισμού Εκπαίδευσης και Πολιτισμού (EACEA). Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε ο EACEA μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι γι' αυτές.